Utazás – Traveling

←←BACK Home

NEXT Szállás/Étkezés →→

Számos oldal foglalkozik az USA-ba utazók tájékoztatásával, utaztatásával. Amennyiben nem iroda által szervezett útra mész, akkor érdemes kb. 6-8 hónappal az utazás előtt elkezdeni szervezni az utadat. Ez is már egy izgalmas időszak. Hagyj időt Magadnak a keresgélésre, összehasonlításra, az útvonalak megtervezésére, költségszámításra stb. Minél tovább maradsz, relatív annyival kedvezőbbre jössz ki a költségekkel. Esetleg furcsán hangzik, de az USA biztonságos ország. Persze őrültek mindenhol vannak. Minden jól szervezett, kitűnőek az utak, temérdek a kaja, nincs vandálkodás, moshatsz, ha akarsz, sehol nem húzták le a bankkártyánkat és bármilyen helyzetben számíthatsz segítségre csak kérned kell.
ESTA (Electronic System for Travel Authorization)
Legyen piros színű, biometrikus azonosítóval rendelkező útleveled. A beutazási engedélyt a Department of Homeland Security vagy ESTA Mao. hivatalos weboldalakon intézheted, melyeken van már magyar kitöltő oldal is. Az ESTA legyen meg legalább 72 órával a beutazás előtt. FONTOS! Az ESTA nem vízum, csak arra jogosít fel, hogy felszállhass valamilyen hajóra vagy repülőgépre, mely az Államokba megy, ezért induláskor a reptéren is el fogják kérni Tőled. A bevándorlási tiszt az, aki dönt és beenged az országba. A mi esetünkben a tiszt igen jó kedvében volt. Csak a szállásunk felől kérdezett ill. a visszautazásunk időpontjáról. Ha tudta volna (vajon tudta?), hogy összesen 19 helyen szálltunk meg és csak 1, azaz a 10 napos NYC-i szálláshelyet adtuk meg…  Amúgy fontos tudni, hogy a bevándorlásiak és a vámosok is nagyon komolyan veszik a munkájukat, ne bohóckodjunk velük még ha ők bárhogy is vicceskednek, mert könnyen elvihetnek egy komolyabb vizsgálatra. A kérdésekre röviden válaszoljunk, igen/nem stb. Szóval a “beadás” 4 USD, amikor pedig elküldik e-mail-ben (kb. 10 perc elteltével megérkezett) 10 USD-t vonnak még le a kártyádról. Azért van ketté bontva, mert a 4 USD-t elutasítás esetén is meg kell fizetni. Az ESTA-intézés ezeken az oldalakon a hivatalos $14,- és a leggyorsabb. Számos oldal ajánl ESTA-ügyintézést, 2-3-szoros áron is láttunk ilyet… szerintem kár mindjárt az elején több pénzt kiadni főleg ilyesmiért. Az ESTA 2 évig érvényes és 90 napig tartózkodhatsz vele az Államokban. A 2 éven belül többször is utazhatsz. Ha tovább szeretnél maradni akkor rendes vízum szükséges, amit a Nagykövetség/Vízumok/Vízummentességi Program oldalon kérelmezhetsz. A következő oldalakon sok egyéb hasznos infót is találsz:
Magyar Külképviseletek USA és Amerika Konzuli Tájékoztatás
Repülés / Flight
A Mao.-on kevésbbé ismert Expedia oldalon szerveztem az utat, részben csomagban (bundle deals): 2 fő részére a szakaszos repülőjegyek (AmericanAirlines/BritishAirways kooperáció) Budapest – New York, Washington DC – St. Louis, MO és San Francisco – Budapest + 10 éjszaka szállás New Yorkban + egy 10 napos NYC Városkártya + biztosítás egyben lett megvéve.
A repülőgépen ki kell tölteni a személyzet által kiosztott vámárunyilatkozatot, de itt egy link a kitölthető változattal, tehát ezt akár már otthon is elintézheted. Customs Declaration CBP Form 6059B/Vámárunyilatkozat (kitölthető) Családonként (egy háztartás) elég 1 példányt kitölteni. Ami még fontos, azok a Poggyászméretek légitársaságonként ill. az American Airlines Poggyásztájékoztató A légitársaság oldalán, az elutazás előtt pár nappal (előbb nem is lehet) mindenképpen aktiváld online (online check-in) a beszállókártyádat, hogy tudják, még mindig fennáll a repülési szándékod. Már a repjegy vásárlásakor lefoglalhatod az ülőhelyedet (ezért általában fizetni kell kb. $30,-, kivéve az USA belföldi járatait). 2018 májustól átszállás nélkül a lengyel LOT közvetlen járataival is repülhetsz hetente 2x NY-ba és Chicagóba. Ez egy nagy könnyebbség. Természetesen az összes oldalt, melyeken a foglalásaid vannak, térképeket stb. app-olhatod a mobilodra és egyéb kütyüidre, hogy útközben is képben lehess.
JFK AirTrain és Utazás a NYC Subway-n/Buszon
A Kennedy reptér (JFK) vezető nélküli reptéri vonata az AirTrain a 8 terminál között ingyen közlekedik. Nem az MTA hanem a reptér üzemelteti, ezért külön viteldíja van $5, amennyiben elhagyod vele a terminálokat. A terminálok között körbe-körbe járva rendszeres időközönként elhagyja egy szerelvény a repteret és 2 irányba halad tovább: Jamaica ill. Howard Beach végállomásokra. Jamaica-tól az E, J, Z, subway-vonalak és a Long Island Rail Road (LIRR) vonat megy tovább nyugati irányba Manhattan Penn Station-re ill. keleti irányban végig Long Island szigetén. Howard Beach-től az A subway-vonal megy Brooklyn-on át Manhattan Downtown-ba. Mi az E vonallal mentünk Long Island City-ig, mert ott volt a szállásunk, 1 megállóra (az East River alatt) Manhattantől. Az utazó számára a legkedvezőbb változat a 7 napos, korlátlan utazást (unlimited) biztosító MetroCard, mely az összes local (SBS jelű express kivételével! Itt a vonaljegy $6,75) városi buszra és a Staten Island Rail Road (SIRR)-re is érvényes. A Metro-North-on és a LIRR-en külön rá kell fizetni. Az egyszeri utas vonaljegy ára $2,75 (2019) buszon és a subway-n. A 7 napos bérlet ára $33 (2019), amiből 1 dollár a kártya ára, 1 évig használható (addigra tropára is megy) ill. utántölthető pénzzel vagy időtartammal. Némi bónusz is van rajta. A nagyméretű automatáknál kp.-vel is, a kicsiknél csak credit/debit-kártyával tudsz fizetni. Az utazás befejezését követő 18 percen belül nem húzható le újra a forgókapun. A lehúzáskor a kijelzőn a még rendelkezésre álló összeget (Regular Card) és az időt (Unlimited Card) is láthatod. A 7 napos “korlátlan” bérletet csak az AirTrain-ről történő leszállás után tudjuk megvenni miután az AirTrain-re kifizettük az $5-os ($7,75 2020) viteldíjat. Ha már az AirTrain-en is bérlettel szeretnénk utazni akkor már JFK-n vehetünk, de egy másfajta ún. Pay-per-Ride bérletet, amin szintén van bónusz. Ez a bérlet utazásonként számolódik le az értékéből. Minél több pénzt teszel rá annál jutányosabb egy menet és 1 bérlettel többen is, de max. 4-en mehetnek át azaz 4x húzhatják le a forgókapun a kártyát. Akkor van gáz, ha elveszítik egymást a csoport tagjai. A városnéző látogatónak mindenképpen kedvezőbb a korlátlan 7 napos bérlet, amihez még egy dolog kell, egy kényelmes cipő. 🙂 FONTOS! A 7-napos bérlet nem érvényes a PATH-ra (New Jersey-ből bejön Manhattanbe), az SBS jelű express buszra és az AirTrain-re! A gyakorlatlan utas számára a MetroCard áthúzása a forgókapunál nem mindig jön össze, de pár nap alatt bele lehet jönni. Ez is a kaland része… Nem túl lassan, nem is túl gyorsan, de határozottan. Nah, ezzel sokat segítettem… Amúgy a legtöbb forgókapunál van jegypénztár forgalmistával és kalauz (conductor) is van, aki segíteni tud, de az utasok is elég segítőkészek hacsak nem rohannak, ami eléggé jellemző a new yorkiakra. A forgókapuk mellett van egy behúzós szervízajtó, amolyan menekülő, tömeg esetére, ami csak kifelé nyílik. Előfordult, hogy mi befelé is tudtuk használni (nem húzódott be rendesen), mert a metrókártyánk sehogy sem akart szót fogadni. 🙂 Ha már úgyis van bérletünk, városnézésre használhatjuk az MTA buszait is (lásd oldalsáv). Elég megbízhatóan jönnek és többnyire van rajtuk ülőhely is. Mindenképpen olcsóbb megoldást jelentenek, mint a Hopp on-Hopp off buszok.  Pl., ha a 6-os subway-vel felmegyünk az E 96-odik utcáig és ott felülünk az M15 vagy M103-as buszokra akkor leutazhatunk Manhattan Downtown-ig miközben le- és felszállhatunk, ha akarunk. A buszmegállókra figyelni kell, mert az egyirányú utcák miatt az oda-vissza menet nem azonos úton jár. Az ellenkező irányú busz megállója általában a szomszédos utcában van. Az MTA tervei szerint 3-4 éven belül megújítják a MetroCard-ot. A projekt fontos része az új leolvasó rendszer azaz az “érintős”-subway. 🙂
Autóbérlés / Car Hire
New Yorkból a Tripper Bus délelőtti járatával utaztunk le Washington DC-be, mert mindenképpen tiszteletünket akartuk tenni a fővárosban és egy kedves ismerőssel, egy bősz James Dean rajongóval is találkozónk volt. A 66-os útra nem Chicagóban hanem a tőle kb. 500 km-re lévő St. Louisban, MO csatlakoztunk rá, ahova Washington DC-ből repültünk át. Úgy gondoltam, hogy az 500 km-t érdemesebb inkább a Nyugati-parton elautózni ill. elzarándokolni a James Dean Memorial Highway-re, majd végigmenni a csodálatos Big Sur-on. Így az autót St. Louisban, a Lambert repülőtéren vettük át és 22 nappal később San Franciscóban, a reptéren adtuk le. Autót csak 25 éves kor fölött lehet bérelni. Az autóbérlés árai elég kiegyenlítettek, az azonos kategóriákban nincs nagy különbség a társaságok árai között. A foglalás itthon, online történt pár hónappal az utazás előtt némi kedvezménnyel. A magyar oldalon keresztül (lásd oldalsáv) végül a National-nél fizettük be a $28,- előleget. Természetesen érkezés után ott helyben is lehet autót bérelni, ez egy nagyon bejáratott dolog az USA-ban. Csak a vezető nevére szóló dombornyomott bankkártyát fogadnak el, mert ezen zárolják a leadáskor fizetendő leadási díjat (drop off fee) is. Az autóhoz kértünk GPS-t is, de tök fölösleges volt. Szinte egyáltalán nem használtuk. A HERE Maps App-al elvoltunk (lásd oldalsáv), de szerintem ebben a témában a fiatalok sokkal tájékozottabbak mint én. A lényeg, hogy letöltöttem a szükséges térképeket, útvonalakat, moteleket, látnivalókat stb. offline és így WiFi nélkül is használható volt a rendszer. Azért bele kellett jönni… 🙂 Nagy eltévedés nem volt, inkább csak kavirnyálás volt néhány célpont közelében. Feltehetően országonként más és más a gyakorlat, mert különféle történeteket hallhat az ember az autóbérléssel kapcsolatban. A mi tapasztalatunk alapján az USA-ban ezt elég lazán és gyorsan intézik. Elvileg nemzetközi jogosítvány is kell, de az utunk során sehol senki nem kérte, vicces módon még az autóbérlős pultnál sem. Talán jobb is, mert ez egy meglehetősen csúnya küllemű, túlbonyolított tartalmú valami, leginkább egy alsótagozatos üzenőfüzetre hasonlít. Azért a kaland kedvéért megállíthatott volna egyszer minket egy járőr, valahol a Nagy Semmi közepén, hogy láthassam az arcát, amikor silabizálja a füzetecskét. A voucherünk alapján a Lambert repülőtéren a National kölcsönzőpultjánál pár perc alatt megkaptuk az autó papírjait és egy kisbusz elvitt minket a pár percre lévő autóparkolóba, ami szintén a reptér területén volt. Ott rámutatott a hölgy 2 autóra, melyek kivételével az összes többi közül választhattunk. A 2 kivételezett autó közül egyik sem volt retró Mustang vagy mondjuk egy 1967-es Corvette vagy valamilyen illusztris 66-os “útravaló”, úgyhogy nem sajnáltuk őket… 🙂 Papiron Toyota Corollát foglaltunk és végül egy Nissan Altimát választottunk. A Lalinak persze először furcsa volt az automataváltó, de tettünk 4-5 kört a parkolóban és utána kimentünk a Natural Bridge Rd.-ra, ahol a szállásunk is volt. A Nissannal nagyon meg voltunk elégedve. Ment, mint az ágyúgolyó. Az utunk alatt egyszer sem állítottak meg minket és nem kérdezett tőlünk senki semmit. Igaz, néha olyan helyeken autóztunk, ahol a madár is csak néha jár, ember meg még ritkábban. A benzin ára államonként változik és a Nyugati-part felé haladva drágul. Kaliforniában a legdrágább (85 cent/liter (2019)), de összességében is, az Államokban jóval olcsóbb mint Mao.-on. Ez elég gáz… nekünk. Beleértve a Nyugati-parton megtett szakaszt is ill. a kisebb nagyobb kitérőket, közel 5000 km-t autóztunk. Ez 340 liter azaz 90 gallon benzint kóstált. 1 gallon = 3,785 liter. (Lásd oldalsáv Üzemanyag-Kalkulátor + Benzin-Ártérkép) Utunk során hosszan mentünk ritkán lakott, sivatagi területen. Az utak jól felszereltek, rendesen vannak táblázva. Ha egy nagyobb séta vagy pár napos túra miatt letérsz az autóutakról és off-road autózol/túrázol a sivatagban, akkor készülj fel erre! (Lásd oldalsáv Desert Driving) 2014 januárjától a következő államokban NINCS fizetős útszakasz ill. autópálya: Alaska, Arizona, Arkansas, Connecticut, Georgia, Hawaii, Iowa, Kentucky, Michigan, Mississippi, Missouri, Montana, Nebraska, Nevada, New Mexico, É-Dakota, Oregon, Rhode Island, D-Dakota, Tennessee, Vermont, Wisconsin és Wyoming. Az E-ZPass-ról és Útdíjakról az odalsávban, a Hasznos Linkek-nél találsz infót.